Festival Focus: tot ce trebuie să știi despre BIEFF cu Diana Mereoiu

În dialog cu Diana Mereoiu – șase întrebări despre ediția BIEFF 2017

Bună Diana! Mă bucur să te cunosc și îți mulțumesc mult pentru amabilitate. Rubrica Festival Focus a revistei Dissolved propune în fiecare lună un interviu bazat pe șase întrebări despre un eveniment desfășurat în România și dedicat industriei de film. Așadar, dacă ești pregătită, sînt tare curioasa să aflu cât mai multe despre ediția de anul acesta a Festivalului de Film Experimental BIEFF.

Salut, Laura! Mulțumesc şi eu pentru interviu! 

BIEFF s-a născut în 2010 și este unul dintre puținele festivaluri de film din Europa dedicate exclusiv filmului experimental. Cum au decurs edițiile anterioare și cea din acest an, din punct de vedere al înscrierilor? Există o creștere anuală a numărului de filme trimise în competiție?

Filmele din program sunt filme invitate sau sugerate de către festivalurile sau organizaţiile partenere. Urmărim ce se întâmplă pe la câteva alte festivaluri ce au un profil similar BIEFF-ului, scriem câtorva distribuitori și comunicăm cu universităţile europene de film, despre care știm deja că încurajează experimentul. E ceva ce ţine și de logistică, în cele din urmă. Deși festivalul a crescut exponenţial de la an la an, este un eveniment ce încă se dezvoltă și care încă nu poate susţine un proces de selecţie bazat pe înscrieri.

A Brief History of Princess X (Competiție Internațională: The Alchemy of the Frame)

 Am răsfoit programul vostru online și am observat că există trei filme românești în competiție. Cum percepe industria locală filmul experimental?

La prima ediţie a festivalului, în 2010, majoritatea regizorilor autohtoni experimentau mergând mai degrabă pe urmele lui Cristi Puiu sau ale lui Corneliu Porumboiu. Între timp, pe măsură ce „peisajul” cinematografiei românești s-a diversificat, a crescut și deschiderea și interestul faţă de filmul experimental. Trei filme românești în competiţie poate părea un număr mic, însă ele concurează într-o competiţie internaţională, alături de nume deja consacrate, precum Diogo Costa Amarante sau Gabriel Abrantes. Apoi, mai este și întreaga latură politică a aceste discuţii: aceste producţii „se bat” alături de filme ce provin din ţări cu o infrastructură cinematografică foarte bine pusă la punct, unde se poate vorbi, într-adevăr, despre o industrie cinematografică, ţări precum Marea Britanie sau Franţa. Germania, de exemplu, este reprezentată la BIEFF tot de trei filme. Aș zice mai degrabă că întrebarea nu e neapărat cât interes există în România pentru film experimental, ci în ce măsură îi este permis acestuia să existe, cât este el susţinut.

We All Love the Seashore (Competiție Internațională: You Are Another Me)

Care sînt criteriile cele mai importante pe baza cărora se face selecția finală a nominalizaților?

Ceea ce căutăm este o perspectivă proaspătă asupra lumii sau a cinema-ului, o negare a limitelor și a stereotipurilor, fie că sunt legate de concept, structură, ritm, sau la construcția cadrelor. Este important ca această perspectivă să fie una coerentă în logica filmului și consecventă în modul în care își propune să disece subiectul abordat. Până la urmă, o întrebare isteaţă e oricând mai folositoare și interesantă decât un răspuns.

Tot în programul vostru intens studiat – care, apropo, are câteva filme pe care aștept cu nerăbdare să le vizionez, am observat lipsa evenimentelor de tip workshop sau masterclass. Există un motiv anume pentru care anul acesta festivalul se concentrează preponderent pe proiecții de filme?

E drept că anul acesta programul festivalului și oferta de evenimente s-a schimbat faţă de anii din urmă, când el includea masterclass-uri și workshop-uri. Acest fapt se datorează din păcate limitelor bugetului. Însă festivalul rămâne un demers educațional, după fiecare proiecție organizându-se dezbateri cu regizorii invitați. Prezenţa acestora la festival a rămas o prioritate pentru noi și ne bucurăm că la această ediţie fiecare proiecţie va fi urmată de o asemenea discuție, moment în care publicul poate intra în dialog direct cu regizorii and pick their brains.

The Artificial Humors (Golden Shorts)

Aveți totuși un seminar interesant în program: The Lifespan of Cinematic Experimentation, care va avea loc într-una din ultimele zile de festival. Care este scopul și ce pot învăța cei înscriși?

Acest seminar cred că este unul dintre cele mai importante secţiuni din programul BIEFF de anul acesta. Atunci când lucrezi la un scurtmetraj, pare că problema cea mai mare este de a ieși din postproducţie cu un film de care să fii mulţumit și care să ţi se pară bun, căci te gândești că apoi începi să îl trimiţi la festivaluri și o să capete singur viaţă proprie. Însă încercarea de intrare în circuitul festivalier e o investiţie enormă, atât în ce privește timpul, cât și banii, unele festivaluri cerând taxă de înscriere. E important să știi la ce festivaluri să trimiţi, la care să nu trimiţi (pentru a avea șanse să fii luat în considerare de festivalurile mai mari, care își doresc premiere), să știi cum să faci un press kit, dacă are rost să investești în 100 de stick-uri de memorie pentru a le lăsa cadou selecţionerilor de festival pe care îi întâlnești, foarte multe reguli “de interior” ce nici măcar nu îți trec prin cap. În cadrul acestui seminar, tragem juriul BIEFF deoparte și îl descoasem despre toate aceste lucruri, dar și despre cum îţi poţi promova și distribui scurtmetrajul în alte moduri . Vorbitorii vor fi Nora Molitor, reprezentantă a secţiunii Forum Expanded din cadrul Berlinale și a Arsenal Institute for Film and Video Art Berlin, Paolo Moretti, membru al comitetului de selecție al Festivalului de Film Documentar FIDMarseille și program advisor pentru Visions du Réel Nyon și Călin Dan, artist vizual și director al Muzeului Național de Artă Contemporană MNAC București. Discuţia e cu intrare liberă, însă trebuie trimis un mail la [email protected] pentru rezervarea locului. Ea va avea loc pe 1 aprilie, de la ora 16:30, în foaierul Institutului Francez.

Voices of Finance (Cinedans Amsterdam)

Pe lângă acest seminar care clar nu trebuie ratat, care sînt highlights-urile ediției 2017? Ce nu ar trebui să piardă cei mai ocupați dintre noi care nu vor avea timp să ajungă la toate proiecțiile?
Ca în fiecare an, starurile sunt filmele de închidere şi de deschidere. Anul acesta Alejandro Jodorowsky revine în programul BIEFF cu cel mai recent lungmetraj al său, Endless Poetry, care va rula atât în deschiderea festivalului, cât și vineri, 31 martie, în programul tematic realizat în colaborare cu Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes. La gala de închidere va rula Manifesto de Julian Rosefeldt, un omagiu adus manifestelor artistice, în care Cate Blanchett face un adevărat tur de forţă, jucând 13 roluri diferite.

Dintre programe, aș recomanda programul de competiţie ce a dat și motto-ul din acest an al festivalului, You Are Another Me. Mai ales în contextul social și politic actual, este un program de neratat, deoarece pune sub semnul întrebării noțiunea de frontieră, explorând alteritatea și limitele empatiei. Acesta reunește filme ce ridică întrebarea dacă putem vreodată ieși cu adevărat din bula interioară a propriei minţi pentru a înțelege realitatea și complexitatea unei alte fiinţe.

Diana Mereoiu face parte din departamentul curatorial al Festivalului Internațional de Film Experimental din București. De asemenea, Diana face parte și din echipa celui mai mare festival de scurtmetraj din Austria, care este de altfel și Oscar-qualifiedVienna Independent Shorts, unde în 2016 a lucrat în departamentul de management și comunicare.

BIEFF se va desfășura între 28.03 – 02.04 la Cinematograful din incinta Muzeului Țăranului și la Cinema Elvire Popesco. Programul complet îl puteți găsi pe website-ul oficial al festivalului.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *