Emotion in Motion: A Polaroid Love Story sau de ce s-a strâns tot Bucureștiul pe Calea Victoriei într-o miercuri

„Emotion in Motion” (17-22 august) a fost prima expoziție internațională de Polaroid din București, organizată de Romanian Polaroid Photographers după ce proiectul a debutat anul trecut la Barcelona și a călătorit prin lume, spunând poveștile a tot mai mulți artiști. Vernisajul de la București a fost un real succes, iar noi am fost curioși să aflăm mai multe despre fotografia pe Polaroid, despre ce înseamnă organizarea unui astfel de eveniment și despre modul cum s-au văzut lucrurile din spatele ușilor galeriei.

„Multe întrebări, curiozități, oameni noi și efervescenți.”

emotion in motion
fotografie de Irina Gache

Dissolved Magazine: Cum ți s-a părut vernisajul expoziției de la București față de cel de la Barcelona?

Ioana CasapuSă știi că vorbeam recent cu Dana Alecu de la Vice despre subiectul ăsta și iată că mi-am schimbat puțin părerea. Îi spuneam că m-a uimit reacția copleșitoare a publicului atunci când am expus pentru prima oară în altă țară. La noi aici ești obișnuit în general să îți inviți cei 500 de prieteni cu care te știi de pe Facebook, și aproape pregătit să vină mulți dintre ei doar ca să consume berea sponsorului la vernisaj. La Barcelona au venit vreo 350 de oameni pe care nu îi cunoșteam. Am auzit comentarii prin public și păreri care m-au lăsat cu gura căscată. O tipă a venit să îmi spună că lucrările îi amintesc de Nan Goldin. Am zis „wow”, în sinea mea, „chestia asta nu mi s-a întâmplat în România până acum”. Apoi mulți au întrebat dacă sunt de vânzare și cât costă. Ce vreau să spun e că oamenii erau cu adevărat interesați de obiectul vernisajului, de lucrări și de noi, artiștii, și asta nu înseamnă că erau niște pretențioși la patru ace, ci niște oameni ca și noi, care găseau o bucurie în a vedea o treabă bine făcută. Apoi acest lucru s-a întâmplat, în final, și la vernisajul din București, și asta mi-a schimbat senzația de dinainte. Au fost vreo 400 de persoane, și cam 50-70 zilnic după vernisaj. Multe întrebări, curiozități, oameni noi și efervescenți. De-asta mi-am propus ca Bucureștiul să fie o bornă pe harta generală de expoziții pe care le vom realiza, și cu timpul sper, un punct bun de revenire cu noi contexte de educare, de rafinare și de conștientizare a românilor că merităm să fim apreciați (artiștii locali în sens larg) și în țara noastră, nu doar peste granițe. Încercăm să construim de fiecare dată un show cu o arhitectură proprie și cu o producție premium, pentru că arta, ca orice altă muncă, este o chestie foarte serioasă, dar din păcate greu de cuantificat ca timp, investiții și eforturi.

Emotion_in_Motion3
fotografie de Luca Almosnino

Dissolved Magazine: Te așteptai la o prezență atât de numeroasă la vernisaj și la un ajutor atât de mare primit din partea oamenilor?

Ioana Casapu: Mă așteptam, dar cum pun mereu răul în față, m-am bucurat intens de fiecare mână de ajutor sau inițiativă. Alături de colaboratorii, artiștii, sponsorii noștri și toți cei care ne-au ajutat să facem imposibilul posibil în timp record și cu rezultate spectaculoase, scriem o mică (dar importantă) pagină din fotografia românească actuală. Iar acest lucru este premisa pentru un turneu de show-uri internaționale din ce în ce mai mari. Aș dori să spun aici câteva lucruri despre partenerele noastre pe zona de design, MOFT, datorită cărora am reușit să exprimăm cel mai fidel conceptul de emoție în mișcare. Când am luat legătura cu studioul de design MOFT, am agreat că această emoție în mișcare este sintagma care descrie cel mai fidel nașterea unei imagini pe Polaroid, și de aici MOFT a propus ideea cu instalația interactivă care susține contextul show-ului. Proiectul MOFT pentru expoziția Romanian Polaroid Photographers in spatiul KUBE Musette transpune în concret trăsăturile principale ale unui polaroid: mișcarea, efemeritatea și dinamismul, caracterisitici pe care le urmărește până în detaliile compoziției. Privitorul este implicat activ în spațiu. Invitat central la contemplare în lumea Emotion in Motion a celor 12 autori, acesta este mai apoi ghidat către fiecare dintre ei, prin traseul circular al instalației.

Aș dori să le mai mulțumesc companiilor F64 și Impossible Project, care ne-au oferit film instant pentru a documenta și surprinde atmosfera atât a workshop-ului de preview realizat pentru presă la magazinul F64, cât și din seara vernisajului, dar și pentru proiecte curente. Sunt încântată că alături am creat un produs unitar calitativ și care să miște din loc inimile oamenilor.

emotion-in-motion-expozitie-de-polaroide-kubemusette-8

Dissolved Magazine: Ați primit feedback de la oamenii prezenți sau de la oamenii din online?

Ioana Casapu: Feedback mult și foarte variat, de la pasionați de fotografie instant la începători sau curioși în ale imaginii de acest gen, de vârste dintre cele mai variate.

Dissolved Magazine: Ce dificultăți ați întâmpinat în organizarea evenimentului?

Ioana Casapu: Lucrurile pot fi făcute întotdeauna mai bine, și cred că aici cel mai important lucru, pe lângă timing (producția a durat 5 luni), este dimensiunea educativă a proiectului, pe care mi-aș dori mai mult să o exploatăm data viitoare, prin mai multe workshopuri și seri dedicate fiecărui artist invitat în parte.

Dissolved Magazine: Cu ocazia vernisajului ai descoperit mai mulți oameni pasionați de fotografia Polaroid de care nu știai și care ar putea mări echipa RPP?

Ioana Casapu: Da, și suntem fericiți că am reușit să construim un proiect în București care să apropie oamenii unii de alții, și de fotografia instant, în număr atât de mare.

„În România, Polaroidul a devenit mai accesibil în perioada sa de declin, după Revoluţie.”

fotografie de Luca Almosnino
fotografie de Luca Almosnino

Dissolved Magazine: De ce crezi că nu este practicată fotografia Polaroid mai mult în România?

Ioana Casapu: În România, Polaroidul a devenit mai accesibil în perioada sa de declin, după Revoluţie. În 2008, pe fondul dezvoltării fotografiei digitale, segmentul din compania Polaroid care se ocupa cu producerea camerelor şi a filmelor foto a dat faliment. De atunci acest tip de format foto a fost preluat de compania Impossible Project, care vinde filme şi camere noi, dezvoltate împreună cu tehnicieni din echipa Polaroid. Deși în trecut fotografia Polaroid era accesibilă oricui, acum preţurile filmelor de 8 poziţii variază între 90 și 120 de lei.

Dissolved Magazine: Ai de gând să-ți continui demersul acesta de a promova Polaroidul? Care sunt planurile de viitor cu Romanian Polaroid Photographers?

Ioana Casapu: Planul este să continui turneul de expoziții la un nivel global. O expoziție necesită o pregătire și producție de minim 5-6 luni, așa că momentan, cu resursele din prezent, mă concentrez pe realizarea a cel mult un show anual. Planul e să ajungem în America. Cum și când, vă țin la curent.

CHESTIONAR-FULGER:

  • Fotograful preferat de Polaroid: Alberto Polo Iañez (http://www.albertopoloianez.com/)Alberto Polo Iañez (1)
  • Polaroidul preferat făcut de tine:

11701078_10153074811471701_5836240917696293596_n

  • Un oraș unde ți-ar plăcea să organizezi o expoziție RPP: Orașele din centrul Americii de Nord, unde Polaroidul a rămas un simbol național.

  •  Dacă ar fi să alegi o persoană pe care să o fotografiezi pe Polaroid (din toată lumea) pe cine ai alege: Habar n-am. Cred că o persoană necunoscută care îmi trece calea prin voia hazardului și îmi atrage atenția.

Ioana Casapu este fotograf și jurnalist și o puteți găsi aici și aici.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *